Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych i Technicznych

<-- wróć do aktualności

    W dniu 17 czerwca 2014 r. z okazji 94. rocznicy utworzenia Szkoły Morskiej, na Akademii Morskiej w Gdyni zostały przeprowadzone warsztaty dla uczniów szkół podstawowych, mające na celu rozbudzanie zainteresowań podstawami nauk technicznych, przyrodniczych i matematycznych.

Warsztaty te przybrały swobodną formę PIKNIKU FIZYCZNEGO.

   W PIKNIKU, zorganizowanym przez Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych i Technicznych (SNPPiT), Akademię Morską w Gdyni (AMG) oraz Polski Klaster Morski (PKM),  udział wzięli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 21 im. Obrony Powietrznej Kraju w Gdyni.

   W laboratorium dydaktycznym Katedry Fizyki odbyła się prezentacja interakcyjnych eksperymentów fizycznych w formie wystawy plakatów oraz zestawów doświadczalnych typu “HANDS-ON & MINDS-ON”, przygotowanej przez Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych i Technicznych.

   Przybyłe grupy uczniów klas piątych oraz wybrana mało liczna grupa zainteresowanych uczniów klasy drugiej poznawały zjawiska fizyczne i prawidłowości rządzące materią, przedstawione w sposób intrygujący, pobudzający wyobraźnię i inicjatywę badawczą oraz wywołujący pozytywne emocje. 

   Po krótkiej prezentacji wstępnej na temat własności powierzchni wody oraz sił napięcia powierzchniowego, przeprowadzonej z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,  uczniowie rozeszli się po sali i samodzielnie eksperymentowali na zestawach, stworzonych  z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku,  rozłożonych na stołach laboratoryjnych pracowni fizycznej.

eksperymenty z woda kl.5  Uczniowie klasy piątej w większej grupie (powyżej) oraz zainteresowani uczniowie klasy drugiej w mniejszej grupie  (poniżej) aktywnie uczestniczą w prezentacji eksperymentów z wodą.

eksperymenty z wodą kl.2.1

  Na zdjęciach poniżej uczniowie klasy piątej samodzielnie wykonują eksperymenty fizyczne w oparciu o  przygotowany opis.

uczniowie eksperymentują kl. 5cisnienie kl. 5 

   Poniżej samodzielnie eksperymentują uczniowie klasy drugiej, którzy wymagali ustnego wprowadzenia.

linie sił pola magnetycznego kl.2dysk NEwtona kl.2

luneta kl.2spektrograf kl. 2

 Uczniowie ci po raz pierwszy, ale nie ostatni, zobaczyli pracownię, w której uczą się studenci i ją polubili.

  Ponadto Studenckie Koło Naukowe Pojazdów Elektrycznych zainteresowało uczestników zagadnieniem elektrycznych systemów napędowych w różnego rodzaju pojazdach (od dwuśladu typu hulajnoga do samochodu osobowego). Zostały zademonstrowane pojazdy, wykonane przez studentów – członków Koła, w których zastosowano nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, zapewniające zarówno komfort jazdy, efektywność ekonomiczną, jak i ograniczone obciążenie  dla środowiska naturalnego zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Koło NAukowe Pojazdów Elektrycznych 3Koło Naukowe Pojazdów Elektrycznych

   Natomiast zagadnienia związane z napędem statków zostały przedstawione przez pracowników Wydziału Mechanicznego, którzy zaprezentowali ciekawe aspekty pracy siłowni okrętowej. Uczniowie najpierw obejrzeli pracujący silnik okrętowy, poznając przy tym ogólne zasady funkcjonowania silników spalinowych. Następnie, w pomieszczeniach symulatora siłowni okrętowej mogli samodzielnie wykonywać różne czynności typowe w pracy załóg na statku.  

 laboratorium silnika okrętowego 2loboratorium silnika okrętowego 1

   W uczelnianym muzeum „Sala Tradycji” uczniowie poznali historię szkolnictwa morskiego w Polsce, która prezentowana jest w postaci dawnych przedmiotów technicznych wyposażenia statków, podręczników oraz dokumentów.

   W części depozytoryjnej muzeum, gdzie znajdują się zdeponowane przez rodziny dawnych absolwentów ich dokumenty osobiste, niektórzy uczniowie odnaleźli dowody związków swoich przodków z Akademią Morską.

   Mimo młodego wieku uczniowie interesowali się także teraźniejszością Uczelni – pytali, m.in. o przebieg  studiów na Akademii Morskiej w Gdyni oraz o wymagania stawiane kandydatom.

 

 

powrót